roshapolymer logo
شرکت روشاپلیمر - پایدار کننده حرارتی

شرکت روشاپلیمر - پایدار کننده حرارتی


در اکثر موارد، بهترین رویکرد بررسی پایداری حرارتی و حفظ رنگ فرمولاسیون در حضور این افزودنی­ها و بدون آن­ها است. این امر به پیش تعیین احتمال بروز هر مشکلی کمک می­کند. مواد اولیه وینیل که می­توانند بر پایداری حرارتی PVCاثرگذار باشند در زیر بحث شده است ( این مطالب برگرفته شده از فصل دو کتاب «PVC شناخت، کارایی، فرایند» می‌باشند و در این مطلب فقط رزین‌های وینیلی بررسی می‌شود. جهت دریافت این کتاب با دفتر مرکزی روشا پلیمر تماس بگیرید»:

  • رزین­های وینیلی
  • رزین­های اصلاح کننده
  • نرم­کننده­ها
  • پرکننده­ها
  • رنگدانه­ها
  • روان­کننده­ها
  • افزودنی­های دیگر

رزین­های وینیلی:طیف گسترده رزین­هایPVCاحتمالاً بزرگترین عاملی است که ارائه وسیع پایدارکننده­ها در برابر کامپاندرها را توضیح می­دهد.

هموپلیمر PVC به روش­های پلیمریزاسیون تعلیقی، توده­ای و امولسیونی تهیه می­شود. مقدار و نوع اجزای باقی مانده (بقایای کاتالیزور، عوامل تعلیق، عوامل امولسیون کننده و غیره) در رزین­های فرستاده شده برای مصرف کنندگان می­تواند به شدت متفاوت باشد. دو رزین وینیلی تهیه شده به یک روش یکسان اما با دو تولیدکننده متفاوت می­توانند پاسخ متفاوتی به سیستم پایدارکننده یکسان داشته باشند.

کوپلیمرهای PVCو PVCبه همراه کومونومرهای دیگر (پروپیلن، ستیل وینیل اتر، وینیلیدین کلرید) نیز پاسخ‌های مختلفی به یک سیستم پایدارکننده یکسان می­دهند. یکی از تفاوت­های بارز در پاسخ­های پایدارکننده­ها با مخلوط­های فلزی Ba/Zn و Ca/Znرخ می­دهد. ما این پدیده را «حساسیت به روی» می­نامیم. این پدیده رنگ پریدگی شدید-حتی سوختن- در ترکیبات PVC است که در معرض حرارت تدریجی قرار می­گیرند.

تخریبی که با روی رخ می­دهد (سیاه شدن ناگهانی و سوختن) مرسوم است. در واقع، زمانی که کربوکسیلیک اسیدهای نمک­های روی جایگزین کلر ناپایدار روی زنجیره پلیمر می­شود، کلرید روی تشکیل می­شود. این ماده یک اسید لوییس قوی و شتاب­دهنده­ی تخریب PVC محسوب می­شود. جز فسفیتی به خودی خود معیاری از پایداری بلندمدت ارائه می­دهد.

تاثیر اجزای پایدارکننده

در شکل بالا، سیستم­های Ba/Cdو Ba/Znاز افزودن فسفیت سود می­برند. اعتقاد بر این است که گروه­های کلرید روی و کادمیوم در حین فرآیند پایدارسازی تشکیل می­شوند. به همین دلیل، فسفیت­ها به تاخیراندازی اثرات «سوختن روی» که بالا شرح داده شد، شناخته می­شوند. افزودن اجزای اپوکسی بیشتر به سیستم مخلوط فلزی باعث بهبود شدید پایداری حرارتی می­شود. این امر به معنای واقعی هم افزایی است (عملکرد اپوکسی تنها را در نظر بگیرید). همچنین، مطالعه­ای نشان می­دهد که رزین­های حساس به روی می­توانند توسط شستشوی بقایای کاتالیزور، عوامل تعلیق یا عوامل امولسیون کننده، بیشتر به روی مقاوم شوند. کوپلیمرهای  وینیل استات-وینیل کلراید تقریباً به روی حساس هستند (بسته به مقدار استات). بنابراین باید از استفاده روی در سیستم پایدارکننده خودداری شود. تنها استثناء در این توصیه در بخش «پرکننده­ها» مورد بررسی قرار می­گیرد.

انواع دیگر کوپلیمرها عموماً به پایدارکننده­هایی مثل هموپلیمرهای تعلیقی PVC پاسخ می­دهند. آن­ها درجات مختلفی از حساسیت به روی نشان می­دهند. اکثر این کوپلیمرها (پروپیلن، PVC اصلاح شده با ستیل وینیل اتر) پایداری حرارتی ذاتی بیشتری نسبت به کوپلیمرهای استات دارند.

پایداری حرارتی PVC های پلیمریزه شده به روش توده­ای مشابه مقدارK مربوطه رزین­های PVC تعلیقی است. هر دو آن­ها به خوبی به طیف گسترده­ای از سیستم­های پایدارسازی مخلوط فلزی، اورگانوتین و سربی پاسخ می­دهند. رزین­های PVC پلیمریزه شده به روش امولسیونی امروزه عمدتاً رزین­های پراکنده پلاستیزولی هستند. آن­ها ذراتی بسیار کوچک با سطحی نرم دارند. اکثر رزین­های پراکنده به سیستم­های پایدارسازی مخلوط فلزی و اورگانوتین به خوبی پاسخ می­دهند.

مقالات آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *